zaterdag 23 mei 2020

Echt nep... IETS MET DUINEN

Het is al even geleden dat ik een 'Echt Nep' heb geplaatst. Bestaat dat? Een 'Echt Nep'? Geen idee.
'Iets met duinen' is al even te lezen via Kobo (en Kobo Plus) en is natuurlijk weer gebaseerd op trieste gebeurtenissen uit het echte leven. Daarom is het weer hoog tijd voor deze rubriek.

1. Het verloren WaddeneilandTiengemeten bestaat, echt waar. Google het maar. In 2015 zijn wij ook per zeilboot verscheept naar dit eiland. Wij verbleven er maar één middag en dat is echt voldoende, geloof me.
2. De LiquendaDe zeilboot bestaat ook. De schipper was heel aardig en had op een gegeven moment, nadat hij mijn oma van de steiger had geschraapt, mijn nichtje van een jaar of een destijds achter het stuurwiel gezet en omgedoopt tot 'Jackie Sparrow'. Mijn zwager mocht ook nog 'effe een stukkie' want hij kan wel echt zeilen, ook al delen de mensen die op dek zaten die mening waarschijnlijk niet. Ze hebben behoorlijk wat zout mogen happen van hem. De schipper was niet gescheiden, hij en zijn vrouw waren erg gastvrij, trouwens. Hij was noch een seriemoordenaar of depressief. Gelukkig!
3. Het kapelletje Ligt niet op Tiengemeten. Dit kapelletje is, blijk ik na tien jaar achter te komen, een historisch monument en ligt op de Brouwersdam nabij Ellemeet. In mijn herinnering lag hier ook een strandje waar we als prepubers 'Water, Spons en Vuur' hebben gespeeld, maar in werkelijkheid was dit een nogal teleurstellend grasveldje. Ik kan me nog goed herinneren dat ik hier op schoolkamp was en als twaalfjarige strandde in dit kapelletje (zonder als sneeuwschuiver over het strand geschoven te zijn, want hé, er was geen strand) en ontzettend heimwee kreeg naar mijn eerste schrijfbuddy in crime: mijn paps. Later bleek dat hij hier had gedoken. Sindsdien vertel ik iedereen dat hij hier heeft gedoken. Keer op keer.
4. Skippyballende serveerstersJa. Ook wij hadden sportdag tijdens kamp. En ook wij moesten op een skippybal een dienblad rechtop kunnen houden. Staat goed op je cv.

Je kunt voor meer achtergrondinformatie ook even een kijkje nemen bij deze twee blogs: Familinspiratie en Schoolkamp in de duinen. Enne, psst, wie is het opgevallen dat 'Iets met...' verwijzingen bevat naar 'Vroemvrouw' en 'Sprookjes bestaan niet' ? Cool hè.

Nog niet genoeg? Blijf up to date met de 'Echt Nep's' van 'Iets met zee' en 'Iets met schelpen', en volg de boekentoer op Instagram. Ik geef jullie maar al te graag een kijkje achter de schermen ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten