zaterdag 8 december 2018

Schrijven en schrappen... Sprookjes bestaan niet

In Schrijven en schrappen... vertel ik jullie wat inside information over een boek. Ik vertel jullie hoe het idee is ontstaan, of het plot drastisch is omgegooid en welke personages de eindstreep uiteindelijk niet hebben gehaald. Deze week gaan we achter de schermen bij 'Sprookjes bestaan niet'.

Dit is mijn eerste 'losstaande' roman en op het eind, nadat ik voor het eerst sinds vijf jaar zelf weer eens een pretpark had bezocht, móést ik er een hoofdstuk bijschrijven dat gewoon niet kon ontbreken. Anders hadden jullie het hilarische achtbaanritje van Daniël en Amelie namelijk nooit mee kunnen maken.
Dat dit hoofdstuk er vooralsnog bij is gekomen hebben jullie trouwens te danken aan mijn zwager die zichzelf verplicht voelde om mijn zus en mij gedurende ons achtbaanritje te filmen. Zelf heb ik niet bepaald het gevoel dat deze beelden iets bijdragen aan de menselijke geschiedenis; maar hij had de dag van zijn leven dus dat is ook wat waard.

Amelie heeft haar naam te danken aan een Disney-film. Het is een verwijzing naar een van de ganzen in de Aristokatten. Eerder had ze Robin geheten, maar omdat dit boek nu eenmaal een waanzinnig grote hoeveelheid aan elfenstof bevat besloot ik, naast de andere toespelingen naar Disney-films, ook haar naam te veranderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten